Uit de oude doos....

 
 
 
 
 

Blok start met Nationale Verzekerings- en Geldkrant

 

23-01-2004 Archief 0 reacties

 

Peter Blok, directeur van de Behaenk Adviesgroep (Delft), liet in de eerste maand van 1993 van zich spreken met de oprichting van Intermed. Blok wilde, gesteund door een negental collegaleden van de NVA, een direct-writend volmachtbedrijf oprichten met assurantiekantoren als aandeelhouder. Doelstelling: de concurrentie van banken en echte direct-writers op de markt van particuliere schadeverzekeringen het hoofd bieden. Het concept moest gaan leunen op een tweemaandelijks verschijnende consumentenkrant.

In oktober verscheen 'De Nationale Verzekerings- en Geldkrant' voor het eerst. De krant bood een overzicht van 'gestandaardiseerde' schade- en levensverzekeringen en spaar- en kredietproducten van intermediairverzekeraars. Adverterende partijen waren: Aegon (incl. Spaarbeleg), CDK Bank, Europeesche, De Goudse, Helvetia, IDM Bank, Lugt & Sobbe, Nieuw Rotterdam, Nuts, ONVZ, Prudential, Stad Rotterdam, Unigarant, ZHV en Zürich. Producten van huismerk Intermed waren er niet te vinden, omdat Intermed had besloten zich te beperken tot direct-marketing.

Miljoenenoplage

De eerste editie van 'De Nationale Verzekerings- en Geldkrant' kende een oplage van meer dan 1,7 miljoen en werd verstuurd uit naam van honderd assurantiekantoren. De verschijning van de krant kreeg ondersteuning door middel van een veertigtal reclamespots op de radio (onder meer met de stem van Ruud Lubbers). Consumenten konden op de krant reageren per antwoordcoupon of telefoon, rechtstreeks naar Intermed of via de tussenpersoon namens wie de krant werd verstuurd. Elk aandeelhoudend assurantiekantoor kreeg namelijk een werkgebied om de directe verkoopmethode met lokaal advies te ondersteunen.

Intermediairorganisatie NVA keek nogal sceptisch aan tegen Intermed, waarin tien NVA-kantoren zich hadden verenigd. "Er moet voor worden gewaakt, dat er nadeel onstaat voor het onafhankelijkheidsimago als gevolg van het zich identificeren met bepaalde producten en aanbiedingen van verzekeraars." Verder vond de NVA dat de krant wel wel erg de nadruk legde op producten en premies, daar waar het NVA-lidmaatschap juist om de totale dienstverlening draaide.

De tweede editie kende een iets lagere oplage van 1,5 miljoen (namens 86 kantoren), maar bood naast productadvertenties meer neutrale informatie. Aegon schitterde door afwezigheid, al waren de dochters NVG en Spaarbeleg nog wel vertegenwoordigd. Pas in editie vier verscheen een artikel over Nationale-Nederlanden (Man/Vrouw-polis) en in editie zes over Amev (ABC Spaarplan). Van de toenmalige 'grote vier' stond Delta Lloyd nooit in de Intermed-krant.

Ter ziele

De zesde editie van 'De Nationale Verzekerings- en Geldkrant' bereikte in het najaar van 1994 een recordoplage van 2,7 miljoen kranten. Het aantal uitgevende assurantiekantoren bleef steken op 125 en dat viel initiatiefnemer Peter Blok danig tegen. "Ik ben met 'morgen' bezig, omdat ik me daartoe verplicht voel ten aanzien van mijn personeel. Maar tal van kantoren kijken niet verder dan 'vandaag'; sommige hebben er niet eens behoefte aan om nieuwe klanten te werven!"

In oktober 1995 kwam opeens het bericht dat 'De Nationale Verzekerings- en Geldkrant' ter ziele was. Kantoren zouden de respons te gering vinden in relatie tot de kosten én de energie om het personeel voor te bereiden op de vragen van klanten. Deelnemers, ook de meeste NVA-broeders van het eerste uur, haakten in rap tempo af. Het inmiddels opgerichte zusterblad 'De Financiële Kant' ging nog wel even door. Bijzonder aan deze krant was, dat deze ook advertenties bevatte van direct-writers als Ohra, Frisia en Polis Direct.

Eind 2003 heeft Blok een nieuw initiatief aangekondigd: De Provisiemakelaar. Of hij in dat kader ook overgaat op een opvolger van een moderne versie van 'De Nationale Verzekerings- en Geldkrant' is nog onduidelijk.

1993

- Concern-assurantiekantoren moeten meer sluiten voor NN- De Goudse en Azivo lanceren natura-ziektekostenpolis- Schadetekening NRG onmiddellijk gestaakt- Tussenpersonen moeten banden met verzekeraars openbaar maken- Opleidingsinstituten drooggelegd door SVV- Nuts en Ohra gaan fuseren- Datanetwerken voor hypotheken eind dit jaar operationeel- Gedragscode Leven heeft beperkt effect- Nationale Verzekerings- en Geldkrant vol met maandaanbiedingen
 
 
 

Provisiemakelaar en FAB starten The Perfect Match

De Provisiemakelaar van Peter Blok en het franchisebedrijf FAB Assuradeuren van Peter Letschert starten samen het nieuwe bedrijf Provisiemakelaars The Perfect Match. Dit bedrijf zal zowel op provisiebasis als op declaratiebasis gaan werken.

Algemeen directeur van het nieuwe bedrijf wordt FAB-directeur Peter Letschert. Peter Blok treedt af als directeur en zal op de achtergrond adviestaken vervullen. “We willen met nieuw elan de markt in en aan mij kleeft toch de naam nestbevuiler”, zo verklaart Blok zijn terugtreden. Hij en Letschert bezitten samen 60% van de aandelen. De derde participant is Ben Veerbeek van het bedrijf Presentation Style. Ook hij bezit 30% van de aandelen.

Volgens Blok zullen “nog meer bekende namen uit de verzekeringswereld” participeren in het initiatief. Reden voor de samenwerking is volgens Blok en Letschert dat zowel de Provisiemakelaar als FAB werken volgens de vereisten van de Wet Financiële Dienstverlening (WFD). “De Provisiemakelaar werkt al niet meer met provisie, maar op declaratiebasis. FAB werkt geheel conform de WFD-vereisten en heeft een volledige digitale afhandeling via het backofficebedrijf”, aldus Blok en Letschert.

Over omzet, aantal aangesloten tussenpersonen en dergelijke van de Provisiemakelaar wil Blok niet praten. “Ga er maar vanuit dat het erg goed gaat”, aldus Blok. Het nieuwe bedrijf gaat alleen werken met verbonden bemiddelaars. “Dit zijn vaak toch wat kleinere kantoren waar de kosten van de WFD zwaar gaan drukken. Als die zich bij ons aansluiten, hoeven ze geen kosten meer voor de WFD te maken, want wij werken al volledig conform de WFD”, aldus Blok.

Het nieuwe bedrijf biedt een tweetal pakketten aan waar de verbonden bemiddelaar uit kan kiezen: het basispakket en het uitgebreide pakket. Als men toetreedt, betaalt men een eenmalige bijdrage van e 3.600. Het basispakket kost daarna jaarlijks e 5.400. Daar krijgt men dan de werkwijze van de provisiemakelaar voor, de digitale backoffice, garantiefondsen, hypotheeksoftware, leadgeneratoren en internetfaciliteiten. Het uitgebreide pakket kost e 8.100 op jaarbasis. De extra’s in dit pakket bestaan uit een employee-benefitspakket (P&O Box), een digitale kluis (Your Safe) en My Personal Assistent. Door het EB-pakket is deze versie vooral geschikt voor de kantoren met een zakelijke portefeuille.

Het nieuwe bedrijf gaat van start met 23 relaties van de Provisiemakelaar en 32 kantoren die bij FAB zijn aangesloten. “De bedrijven die willen aansluiten, kunnen kiezen voor werken op provisiebasis of op declaratiebasis. Echter als je in de WFD praat over transparantie, dan is werken op provisiebasis eigenlijk niet meer mogelijk. En, klanten die binnen komen via de leadgenerator worden sowieso op declaratiebasis aangenomen”, aldus Blok.

Het nieuwe bedrijf gaat zich binnenkort landelijk presenteren. Daarnaast zullen ze op 23 en 24 maart met een stand aanwezig zijn op de ‘Vakbeurs voor het intermediair’ in de Groenoordhallen in Leiden. [kader]

Per 1 januari treedt Margo van de Weijer toe als medevennoot bij zowel de Federatie van Adviesbureaus (FAB) als bij het franchisebedrijf FAB Assuradeuren. De Weijer is al drie jaar in dienst bij FAB als accountmanager. Zij neemt binnen de directie de distributie voor haar rekening. Terwijl Peter Letschert zich vooral zal bezighouden met algemene zaken.

Letschert heeft zijn taken als voorzitter van de Federatie Koepel Organisaties voor Financiële Dienstverleners (FKO) om gezondheidsredenen neergelegd. Zijn opvolger is Henk Doorneweerd van de Pensioendesk.